Alla inlägg den 9 januari 2012

Av Sara Hillblom - 9 januari 2012 22:52

Hallloojaaa! Här har ni en brud som har haft en pigg å otrött dag idag från morgon till kväll. Helt jävla fantastiskt att ja haft en sån här dag. Jag har varit pigg hela dagen och jag har inte behövt sova alls. 

Idag hämtade jag ut ett helt paket fullt med mammakläder som min väns svägerska skickade till mig. I princip allt passade! Och gratis var det, så himla gulligt av henne, och nästa paket som kommer från henne kommer innehålla bebiskläder   Jag är så tacksam för att jag får allt de här gratis och de betyder oerhört mycke för mig

Sen har jag varit ute å promenerat en sväng också idag å fått friskluft. Å nu ikväll har jag gjort något som jag gör varje månad sen 10 månader tillbaka, jag gör upp en ekonomiplan/budget för varje månad en månad i taget. Det är alltid en så otroligt skön känsla i kroppen varje gång jag strukturerat upp alla utgifter och inkomster och räknat ut hur jag bäst prioriterar pengarna och sen vad jag gör med resten om det blir något över. Jag radar upp allt i detalj och varje utgift ända ner till 100 lappen räknas! Och de här har jag börjat tycka är riktigt kul eftersom jag nu klarar av att hantera pengar vilket jag inte har gjort dom andra 22 åren i mitt liv och nu märker jag hur jäkla långt pengarna faktiskt kan räcka om man bara är smart, observera SMART inte snål! Det är skillnad  

För några år sen gick det helt åt helvete för mig när det gällde ekonomin! Jag hade fast jobb men vad hjälpte det när lågkonjukturen kom! Jag blev av med det och hade inget skyddsnät alls, ingen a-kassa ingen som kunde hjälpa mig och var väldigt nära under en period att säga upp lägenheten, men det klarade sig precis, eftersom soc till sist kunde hjälpa mig. Men dom tar ju ingen hänyn till vilka utgifter man har, dom ger ju en bara precis så att man kan överleva och betalar el och tak över huvudet, inget annat. Inte kostigt att de kallas existensminimum! Och jag pengaslösaren nummer 1 på den tiden hade 2 lån, banklån och csn lån, krediter upp över öronen och massa annat. Så såklart dröjde det inte länge innan det började strömma in till kronofogden, skuld efter skuld efter skuld! Jag höll totalt på att falla ihop i bitar när det här höll på att hända och jag försökte så gott jag bara kunde bromsa det men det var helt omöjligt, jag saknade tusentals kronor varje månad och insåg i mitt i kaoset att jag inte kunde göra något. Det vara bara att släppa taget och se skulderna läggas på hög, och som alla vet så är det inte bara att de läggs på hög, utan dom svinigt höga räntorna på skulderna läggs ovanpå och sen bara växer å växer skuldberget!! Och man fortsätter gå arbetslös och berget växer sig högre för varje vecka som går och man blir förtvivlad och bestämmer sig för att sluta tänka på det eftersom ångesten de ger äter upp en.  

Sen hände det mycke dom här åren efter jag började stjäla mat eftersom pengarna från soc inte räckte till både mig katten, mat, tak över huvudet och mitt banklån som jag inte kunde komma ifrån, soc pengar var ju inte till för banklånet varje månad men de drogs ju automatisk från mitt konto där soc satte in pengarma och det gick inte att göra något åt.

Jag stal för att kunna äta ordentligt. Att äta kött och potatis, mackor med varierat pålägg å ja mycke annan vardaglig mat blev lyx! Man mådde bra över att åtminstonde kunna få äta som vanligt folk och inte behöva äta makaroner 7 dagar i veckan. Man uppskattade verkligen att få vara mätt och belåten även om man hade stulit det.

Jag stal all sorts mat all mat jag ville ha, jag gick bara in med en kundkorg la en tom påse i korgen och sen la jag bara varorna på/i hålet på påsen som jag hade öppnat, för att sen bara dra upp handtaget på påsen och bära den fram till kassan där jag spelade som att jag hade haft den med in i butiken och sen köpte jag nåt litet bara. De här blev jag bättre och bättre på och till sist blev jag skitbra på det och gjorde så alltid, men det eskalerade utan att jag hann förstå det själv och till sist snodde jag allt möjligt inte bara mat, jag stal allt jag ville för att ja KUNDE! 

Men en vacker dag så åkte jag dit, å hela ruliansen med snutar, gripande, förhör, rättegång å skit och mög som de ju innebär, ja å dömd för det blev jag ju så det står ju fint i registret! Och tur hade jag eftersom dom precis hade ändrat lagarna annars hade jag riskerat fängelse sa åklagaren med tanke på hur många affärer jag hade stulit i den dagen och värdet på alla sakerna. Å när jag satt där precis efter kripandet som tog sjuhelvetes evigheter eftersom exakt verenda liten pinal jag hade stulit skulle skrivas om i detalj, var jag hade snott den, va den kostade å bla blaa blaa, så tänkte jag bara -Va e de här? Vad håller jag på med, och när fan gick de så här långt?! Jag hade tappat kontrollen totalt, det som från början bara gällde att stjäla mat till mig och katten hade gått helt överstyr!

Men sen efter den dagen, eller rättegången så förändrades Hillblom. Och nu har har jag lärt mig själv att vara ekonomisk och att få pengarna att räcka mycke längre och att dessutom spara pengar  

Tack vare att jag lärde mig av flera av misstagen under dom åren sen jag blev av med jobbet så kan jag nu vara hemma under min graviditet trots att jag är utan jobb eftersom jag är medlem i A-kassa och får pengar från dom. 

Jag får visserligen inte mer än ca 9000/månaden men för mig och mitt förändrade synsätt på pengar och ekonomiska planerande så lyckas jag få de här att räcka till, mat, hushåll, kattens svindyra mat, betala av skulder, båda lånen, fogden, nöjen och dessutom spara till bebisen och det som behövs. Det är tight, men det går om man bara är villig att offra ibland och prioritera!  

Presentation


LOVE IS MY RELIGION

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards